Agnolo Bronzino

Agnolo Gaddi

Ambrogio Lorenzetti

Andreadi di Bonaiuto

Andrea del Castagno

Andrea del Sarto

Andrea di Bartolo

Andrea Mantegna

Antonello da Messina

Antonio del Pollaiuolo

Bartolo di Fredi

Bartolomeo di Giovanni

Benozzo Gozzoli

Benvenuto di Giovanni

Bernard Berenson

Bernardo Daddi

Bianca Cappello

Bicci di Lorenzo

Bonaventura Berlinghieri

Buonamico Buffalmacco

Byzantine art

Cimabue

Dante

Dietisalvi di Speme

Domenico Beccafumi

Domenico di Bartolo

Domenico di Michelino

Domenico veneziano

Donatello

Duccio di Buoninsegna

Eleonora da Toledo

Federico Zuccari

Filippino Lippi

Filippo Lippi

Fra Angelico

Fra Carnevale

Francesco di Giorgio Martini

Francesco Pesellino

Francesco Rosselli

Francia Bigio

Gentile da Fabriano

Gherarducci

Domenico Ghirlandaio

Giambologna

Giorgio Vasari

Giotto di bondone

Giovanni da Modena

Giovanni da San Giovanni

Giovanni di Francesco

Giovanni di Paolo

Giovanni Toscani

Girolamo di Benvenuto

Guidoccio Cozzarelli

Guido da Siena

Il Sodoma

Jacopo del Sellaio

Jacopo Pontormo

Lippo Memmi

Lippo Vanni

Lorenzo Ghiberti

Lorenzo Monaco

Lo Scheggia

Lo Spagna

Luca Signorelli

masaccio

masolino da panicale

master of monteoliveto

master of saint francis

master of the osservanza

matteo di giovanni

memmo di filippuccio

neroccio di bartolomeo

niccolo di segna

paolo di giovanni fei

paolo ucello

perugino

piero della francesca

piero del pollaiolo

piero di cosimo

pietro aldi

pietro lorenzetti

pinturicchio

pontormo

sandro botticelli

sano di pietro

sassetta

simone martini

spinello aretino


taddeo di bartolo

taddeo gaddi

ugolino di nerio

vecchietta

 

             
 

Master of Badia a Isola, Maestà, da Abbadia a Isola, 1290-1300 ca.

Travel guide for Tuscany
       
   
Maestro di Badia a Isola (Badia a Isola Master)
   
   

This anonymous artist, named after the Virgin and Child Enthroned with Two Angels in SS Salvatore e Cirino, Badia a Isola (near Monteriggioni, Siena), is a problematic figure. At the one extreme, the Badia a Isola panel and related works have been viewed as early works by Duccio di Buoninsegna; at the other, a much expanded corpus of works for the artist has been proposed. A number of critics agree in grouping a Virgin and Child (Siena, Pinacoteca Nazionale, 593), a polyptych that once contained a St Paul, a St John the Evangelist and a St Peter (South Hadley, MA, Mount Holyoke College Art Museum), a St John the Baptist (Cologne, Wallraf-Richartz-Museum, 608), a Virgin and Child (Utrecht, Catharijneconvent), a Redeemer and four Angels (untraced) and a Virgin and Child Enthroned with Four Angels (Venice, Collezione Vittorio Cini), but other attributions are widely debated.

The painter of the Badia a Isola panel, a distinct and independent artistic personality, was conservative, blending elements from the tradition of Guido da Siena with the newer style of Duccio. His early work is markedly sculptural and spatially assertive; his later production is less so. The Badia a Isola panel is the most important of the Master's surviving works insofar as it seems to document stylistic features of Sienese art in the 1290s that are less visible elsewhere. [1]

 

   
   
 
   
Works by Maestro di Badia a Isola


   

Madonna col Bambino in trono e due angeli (Maestà)

 

   
       

 

 

       
Maestro di badia a isola, maestà, da abbadia a isola, 1290-1300 ca. 02   Maestro di badia a isola, maestà, da abbadia a isola, 1290-1300 ca. 03   Maestro di badia a isola, maestà, da abbadia a isola, 1290-1300 ca. 04

Master of Badia a Isola, Maestà, da Abbadia a Isola, 1290-1300 ca., Colle di Val d'Elsa, Civic and Diocesan Sacred Art Museum, Province of Siena

Other Works

According to stylistic considerations the following works can be attributed to the Maestro di Badia a Isola :

Panels
  • Madonna col Bambino, tempera su tavola, 65x50 cm, (Siena, Pinacoteca Nazionale, n. 593)[2];
  • polittico, tempera su tavola, già nella collezione Ramboux e poi smembrato e disperso[3]:
    • Madonna col Bambino, frammento di 40x41 cm (Utrecht, Museo Arcivescovile)
    • San Giovanni Battista, 62x30 cm (Colonia, Wallraf-Richartz Museum, inv. 608)
    • San Paolo, San Giovanni Evangelista, San Pietro, (frammenti) (South Hadley (Massachusetts), Mount Holyoke College Art Museum)
    • Cristo Redentore benedicente e angeli, coronamento della pala (ubicazione sconosciuta)
  • Maestà tempera su tavola, 172x103 cm (Venezia, Fondazione Giorgio Cini, Raccolta d'arte dalla Collezione Vittorio Cini)
  • Madonna col Bambino, tempera su tavola (Indianapolis (IN), The Clowes Fund, Fine Arts Department)[4]
  • Madonna con Bambino in trono e angeli, tempera su tavola, 230x142 cm (Washington (DC), National Gallery of Art, inv. 1961.9.77 - Kress 2063), dalla chiesa dei SS. Quirico e Giulitta di San Quirico d'Orcia[5]
  • Madonna col Bambino e due angeli dossale, 124x147 cm (Montepulciano, Museo comunale)[6]
Frescoes
  • Agnello mistico e due angeli, frammentario (Casole d'Elsa, Collegiata, sepolcro del vescovo Tommaso d'Andrea)[7]
  • Madonna col Bambino e san Francesco (Montepulciano, chiesa di San Biagio)

 

 

   

[1] Source: Save Venice Inc. |  www.savevenice.org
   

Bibliography
  • Enzo Carli, Vetrata duccesca, Firenze 1946
  • Gertrude Coor-Achenbach, Contributions to the study of Ugolino di Nerio's art, in "The Art Bulletin", XXXVII (1955), pp. 153-165.
  • Gertrude Coor-Achenbach, A disperded Polyptych by the Badia a Isola Master, in "The Art Bulletin", XXXIV (1952), pp.311-317.
  • Gertrude Coor-Achenbach, The "Missing" Panel from a dispersed Polyptych by the Badia a Isola Master, in "The Art Bulletin", XXXVIII (1956), p. 119.
  • Gertrude Coor-Achenbach, The Early Nineteenth-Century Aspect of a Dispersed Polyptych by the Badia a Isola Master, in "The Art Bulletin", XLII (1960), p. 143.
  • James H. Stubblebine, Duccio di Buoninsegna and his school, Princeton University Press, Princeton 1979, 2 voll. ISBN 0-691-03944-5
  • Alessandro Bagnoli, Ma non è Duccio. La Maestà di Badia a Isola (Siena), in "Art dossier", X (1987), pp.12-13.

 

 

Badia a Isola Master. Maesta ca.1315. Vittorio Cini Collection, Venice  
Follower of Duccio (Master of Badia a Isola) Madonna and Child Enthroned with Angels. Washington NGA
 

Badia a Isola Master, Madoona and Child with st. Francis, San Biagio, Montepulciano

Maestro di Badia a Isola, Madonna and Child Enthroned with Angels (Maestà,), c. 1315, Galleria Palazzo Cini, Venice

  Follower of Duccio (Master of Badia a Isola), Maestà, National Gallery of Art Washington   Maestro di Badia a Isola, Madoona and Child with st. Francis, San Biagio, Montepulciano


[1] Source: Save Venice Inc. |  www.savevenice.org

 

   


Save Venice Inc. |  www.savevenice.org

The Madonna and Child Enthroned with Angels in the Galleria Palazzo Cini in Venice, an important Tuscan panel painting of the early 14th century attributed to the Master of Badia a Isola, was restored by Save Venice Inc. and Friends of Florence in 2016.

Art in Tuscany | Master of Badia A Isola

Arte in Toscana | Master of Badia A Isola

Photo album Abbey of Sant'Antimo

Photo Gallery Badia a Isola

 

   
Badia-a-isola,facciata   Badia-a-isola,tribuna   Badia a Isola Interno
Abbadia a Isola, Facciata  

Abbadia a Isola, tribuna

 

 

  Interno della chiesa di Abbadia Isola

Holiday Accommodation Tuscany


Halfway between The Tyrrhenian Sea and Mount Amiata, immersed in the green rolling hills of the Tuscan Maremma, Podere Santa Pia is the ideal starting point for exploring Tuscany’s multifaceted environmental aspects.
Podere Santa Pia is a classic Tuscan house, ancient but completely restored. The facade stones have been brought back to their natural colors, internally, the house has all the charm of the traditional Tuscan farmhouse with exposed wooden beams and terracotta tiles, brick arches and authentic floors.


Turismo e vacanze in Toscana | Podere Santa Pia | Residenze per artisti



     

 

 

Follow us on Instagram  Follow us on Instagram

 

Podere Santa Pia, con una vista indimenticabile sulla Maremma Toscana