Agnolo Bronzino

Agnolo Gaddi

Ambrogio Lorenzetti

Andreadi di Bonaiuto

Andrea del Castagno

Andrea del Sarto

Andrea di Bartolo

Andrea Mantegna

Antonello da Messina

Antonio del Pollaiuolo

Bartolo di Fredi

Bartolomeo di Giovanni

Benozzo Gozzoli

Benvenuto di Giovanni

Bernard Berenson

Bernardo Daddi

Bianca Cappello

Bicci di Lorenzo

Bonaventura Berlinghieri

Buonamico Buffalmacco

Byzantine art

Cimabue

Dante

Dietisalvi di Speme

Domenico Beccafumi

Domenico di Bartolo

Domenico di Michelino

Domenico veneziano

Donatello

Duccio di Buoninsegna

Eleonora da Toledo

Federico Zuccari

Filippino Lippi

Filippo Lippi

Fra Angelico

Fra Carnevale

Francesco di Giorgio Martini

Francesco Pesellino

Francesco Rosselli

Francia Bigio

Gentile da Fabriano

Gherarducci

Domenico Ghirlandaio

Giambologna

Giorgio Vasari

Giotto di bondone

Giovanni da Modena

Giovanni da San Giovanni

Giovanni di Francesco

Giovanni di Paolo

Giovanni Toscani

Girolamo di Benvenuto

Guidoccio Cozzarelli

Guido da Siena

Il Sodoma

Jacopo del Sellaio

Jacopo Pontormo

Lippo Memmi

Lippo Vanni

Lorenzo Ghiberti

Lorenzo Monaco

Lo Scheggia

Lo Spagna

Luca Signorelli

masaccio

masolino da panicale

master of monteoliveto

master of saint francis

master of the osservanza

matteo di giovanni

memmo di filippuccio

neroccio di bartolomeo

niccolo di segna

paolo di giovanni fei

paolo ucello

perugino

piero della francesca

piero del pollaiolo

piero di cosimo

pietro aldi

pietro lorenzetti

pinturicchio

pontormo

sandro botticelli

sano di pietro

sassetta

simone martini

spinello aretino


taddeo di bartolo

taddeo gaddi

ugolino di nerio

vecchietta

 

             
 
Ambrogio Lorenzetti, Annunciazione, 1344, cm.127x120, Pinacoteca Nazionale, Siena


Travel guide for Tuscany
       
   

Ambrogio Lorenzetti | L'Annunciazione

   
   

The Annunciation is a painting by the Italian late medieval painter Ambrogio Lorenzetti, signed and dated 1344, now housed in the Pinacoteca Nazionale of Siena, Italy.

The Annunciation is one of the five signed and dated works of Lorenzetti, the last in chronological order, and therefore a valid reference point for the dating of the remaining works attributed to this artist.

It was painted for the Ufficio della Gabella ("Office of the Tax") of the commune of Siena, as specified by two-line signature at the bottom (the painter named himself Ambruogio Lorenzi). It was originally located in the Consistory Hall of the Palazzo Pubblico.


Description

Lorenzetti chose for his painting an unusual moment of the Annunciation of Mary: the moment in which the angel (according to the Gospel of Luke) explains her how the conception could happen, and in which the conception itself occurs. The angel, in fact, is saying the Latin words: Non est (erit) impossibile apud Deum omne verbum ("Nothing is impossible for God's word"), which are visible between his mouth and the Virgin's chest. The Virgin, looking upwards, replies: Ecce Ancilla Domini ("Here Is God's Maid"). Ambrogio had fixed the height of his letters by first incising two horizontal lines in the gold leaf; he positioned them by lightly sketching the letters with a stylus before punching [2].

 

 
Ambrogio Lorenzetti, Annunciazione, (particolare di Maria), 1344, Pinacoteca Nazionale, Siena Ambrogio Lorenzetti, Annunciazione, (particolare di Maria), 1344, Pinacoteca Nazionale, Siena Ambrogio Lorenzetti, Annunciazione, (particolare dell'angelo Gabriele), 1344, Pinacoteca Nazionale, Siena Ambrogio Lorenzetti, Annunciazione, (particolare dell'arcangelo san Gabriele), 1344, Pinacoteca Nazionale, Siena

Ambrogio Lorenzetti, Annunciation (details), Pinacoteca Nazionale, Siena [1]



The style is that of late Lorenzetti's works (after 1335) executed in Siena. The rather realistic use of geometrical perspective in the pavement is similar to that in the Presentation of Jesus at the Temple (1342). The use of chiaroscuro in the faces and the drapes shows the influence of Giotto, which he had acquired during his stay in Florence (before).

   
   
 
   


[1] Quest'opera è nel pubblico dominio. Opera propria - Combusken, sept. 2011
[2] The incised lines may be seen around the "O" of "IMPOSSIBILE".. Norman E Muller, Ambrogio Lorenzetti's Annunciation. A Re-ExaminationAuthor(s): Norman E. MullerSource: Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, 21. Bd., H. 1 (1977), pp. 1-12.


Biography


Corrado Maltese, Le tecniche artistiche - L'organizzazione dell'immagine nella figurazione piana, Ugo Mursia Editore, 1991. 

Chiara Frugoni, Pietro e Ambrogio Lorenzetti, Le Lettere, Firenze 2010.

Norman E Muller, Ambrogio Lorenzetti's Annunciation. A Re-ExaminationAuthor(s): Norman E. MullerSource: Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, 21. Bd., H. 1 (1977), pp. 1-12. 12Published by: Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut.
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/27652421 .

A technical examination of Ambrogio Lorenzetti's 1344 Annunciation revealed that the second pair of wings on the Archangel were original and not added later.

 


Art in Tuscany | Ambrogio Lorenzetti

Giorgio Vasari | Le vite de' più eccellenti architetti, pittori, et scultori italiani, da Cimabue insino a' tempi nostri | Ambrogio Lorenzetti

Arte in Toscana | Ambrogio Lorenzetti


Questo articolo è basato sull'articolo Annunciation (Ambrogio Lorenzetti) dell' enciclopedia Wikipedia ed è rilasciato sotto i termini della GNU Free Documentation License.




Holiday homes in the Tuscan Maremma | Podere Santa Pia


     
Podere Santa Pia
Pienza
Val d'Orcia
         
Val d'Orcia" tra Montalcino Pienza e San Quirico d’Orcia.
Siena, Piazza del Campo
Massa Marittima
         

San Marco a Firenze
Siena, Palazzo Sansedoni
Firenze, Duomo